pamuINFO

Palvelumuotoilu SOTE™n matka rakkaasta palvelumuotoilun harrastuksesta tuottavaksi osaksi yrityksen palveluja.


Pamu INFO seuraa tekijänsä Tarja Ahosen blogimaista etenemistä oman työnsä brändäämisessä ja kehittämisessä eli Palvelumuotoilu SOTE™n matkan tekoa! Mukaan mahtuu omia ajatuksia, kuvia, linkkejä ja muita materiaaleja! Tällä sivulla julkaistut materiaalit ovat vapaata kauraa niin kauan kuin ilmaiset tekijän Palvelumuotoilu SOTE™, jos jaat tai kuvaat tätä. Saa myös linkata tätä sivua eteenpäin kavereille. Kiitos :)

Tervetuloa mukaan!

Täältä löydät erilaista infoa palvelumuotoilusta ja sen mahdollisuuksista sosiaali- ja terveysalan kehittämisessä! PamuINFOn tarjoaa teille Tarja Ahonen, sosiaali- ja terveysalan ammattilainen, joka haksahti pahasti palvelumuotoiluun sosionomiopinnoissaan jo vuonna 2014! Vuonna 2017 kirjoitettu menestyskirja (Palvelumuotoilu sotessa - Palvelumuotoilun käsikirja sosiaali- ja terveysalan palvelujen kehittämiseen) levitti siipiä entisestään. Vuonna 2020 Palvelumuotoilusta tuli aktiivinen osa Tarjan Muutoksen voima -yritystä!


PALVELUMUOTOILU SOTESSA BLOGGAUSTA + LOISTAVIA PALVELUMUOTOILUN MATERIAALEJA VAPAASTI POIMITTAVAKSI!


05/2020 Brändin muotoilu seuraavana vuorossa. Aamu alkoi pohdinnalla siitä, mitä brändi oikein olikaan ja miten sitä voisi kehittää. Tarkoituksena on löytää selkeitä asiakasryhmiä Palvelumuotoilu SOTElle sekä oman sanoman kiteyttäminen brändiksi. Tähän mennessä Palvelumuotoilu SOTEa on tehty oman työn ohessa, mutta nyt olisi tarkoitus luoda siitä Osa toimintaa. Käytännössä tämä tarkoittaa oman äänen löytymistä ja toiminnan selkeyttämistä. Asiakkaiden eli Teidän tulee nähdä, mistä oikein on kyse ja mitä Palvelumuotoilu SOTE™ teille oikein voisikaan tarjota. Ohessa pieni herkkupala aamun mietinnöistä BRÄNDÄYKSEN tiimoilta.

04/2020 Palvelumuotoilu sosiaali- ja terveysalan palveluissa vaatii hieman totutusta kaavasta poikkeavaa lähestymistä, sillä kyseessä on ala, jonka lähtökohtana on ihmisten tukeminen, hoitaminen ja auttaminen. Toiminta on hyvin laajaa ja yhteiskunnassa vahvasti vaikuttavaa, kuten nyt korona-aikana olemme huomanneet. Panos, jonka sosiaali- ja terveyspalveluihin laitetaan, tulee moninkertaisena takaisin, kun prosessit ovat kunnossa ja palvelut oikea-aikaisia. Palvelut ovat usein hyvinkin laajoja ja käsittävät uskomattoman määrän erilaisia lupa-asioita, ohjeita ja määräyksiä, jotka on otettava suunnitteluvaiheessa huomioon.

Oheisen liiketoimintasuunnitelman tarkoitus on toimia näppäränä suunnittelupohjana sosiaali- ja terveysalan toimijoille ja palvelujen kehittäjille. Sen tarkoitus on viedä palvelua suunnitteleva lähdöstä loppuun ilman kommervenkkeja ja monimutkaisia suunnitelman sisäisiä kaavioita. Tarkoitus on yksinkertaisesti nostaa esille eli visuaaliseksi kaikki se tieto, joka aloittavan yrittäjän tai sosiaali- ja terveysalan suunnittelijoiden päässä jyskyttää. Sadan post-it lapun ja sekavien ruutulehtisten sijaan tämä on selkeä tapa esittää tietoa myös muille. Heitä laput nurkkaan ja kerää tieto itsellesi ja muillekin näkyväksi. Huomaamattasi voitkin olla suunnittelut kattavan ja ammattitaitoisen liiketoimintasuunnitelman! Kopioi tämä itsellesi, tulosta, täytä ja ota kuva lähdemaininnan kera. Innostavia kehittämishetkiä!   :)


04/2020 No nyt on palvelumuotoilun herkkua monta sivua pullollaan!! Vuosien haave palvelumuotoilun etäkurssista on saanut muotonsa ja valmiina ostettavaksi! 

ODOTTELEN TEITÄ FIILISTELEMÄÄN KANSSANI NÄISTÄ LAADUKKAISTA MATERIAALEISTA! 

Etäkurssilla saat palvelumuotoilusta perustietoa, voit katsoa videoita, kuvia ja mikä parasta: Saat käytännönläheistä ohjausta sekä  laadukkaita palvelumuotoilun materiaaleja prosessin toteuttamiseksi. Tämän helpommaksi homma ei enää voi mennä! Klikkaa itsesi mukaan Palvelumuotoilua sotessa Etäkurssille!! 



04/2020 Palvelumuotoilua sotessa. Video on tiivis kattaus palvelumuotoilun mahdollisuuksista sosiaali- ja terveysalalla. Hieman kärkkäästi esittelen perinteistä projektia, jonka tulokset tuntuvat aina katoavan taivaan tuuliin. Usein etenkin lähihoitajan töissä meillä oli vaikka kuinka monta projektia. Meitä haastateltiin, tehtiin kaavioita ja kyselyitä, kuinka juttujen pitäisi mennä. Sitten pidettiin kehityspäivä, juotiin kahvit ja se olikin siinä se kehitys. Oikeastaan mitään ei tapahtunut työrintamalla. Ehkä saatiin projektin pinssi tai kynä ilmaiseksi. Olo oli kyllä aina ihan Wau sen jälkeen kun tajuttiin, että jatketaan taas samaan malliin. 

SIKSI juuri niin innostuin palvelumuotoilusta! Se ottaa kaikki mukaan kehittämiseen alusta lähtien. Yhdessä toimitaan koko prosessin ajan ja viedään maaliin yhdessä. Kaikki tietää koko ajan, missä mennään ja mitä suunnitellaan. Hommaan voi vaikuttaa eikä tunnu lainkaan ulkopuoliselta. Yhteiskehittämällä oman yrityksenikin toimintaa koko ajan kehitetään. Kaikki on messissä ja hyvällä fiiliksellä mennään yhdessä eteenpäin. Joskus onnistutaan, toisinaan ei. Mutta ei se mitään, silloin saadaan hyvää oppia siitä, miten ei sitten ainakaan kannata tehdä.. :D  Tsempillä vaan eteenpäin. Palvelumuotoilun hengessä!




03/2020 Palvelumuotoilu SOTEssa on määritelty erityisesti sosiaali- ja terveysalalle soveltuva palvelumuotoiluprosessi, jossa erityiseen arvoon on nostettu Asiakkaan ymmärtäminen. Tärkeää on etenkin sotessa huomioida palvelujen eettisyys monelta eri kantilta - niin asiakkaan kannalta kuin myös palvelujen tarjoajan ja tuottajan näkökulmasta. Oleellista ei ole pelkkä palvelun tarjoaminen, vaan koko palvelun tarjoamisen prosessi - myös työntekijän sujuvan työn prosessin kannalta. Kurkkaa kuvaa ja kerro mielipiteesi vaikka Palvelumuotoilu SOTEn Facebook -sivuilla!





"Muotoilin Palvelumuotoiluprosessin, joka soveltuu erityisesti sosiaali- ja terveysalan palvelujen ja toimintojen kehittämiseen. Prosessista oli olemassa maailmalla erilaisia versioita, joita yhdistelemällä syntyi 5 vaiheeseen jaettu prosessi, joista jokaisessa on useampi eri osio. Mielestäni oli tärkeää korostaa asiakasymmärrystä ja toteuttaa palvelujen muotoileminen niin, että ne vastaisivat asiakkaiden todellisiin tarpeisiin; sellaisiinkin, joita he eivät ehkä itse edes havaitse. Osan sotepalveluista ollessa sellaisia, joita asiakkaat eivät ehkä itse tahtoisi käyttää, mutta joiden olemassa olo sekä hyvä saatavuus ja toimivuus ovat oleellisia väestön terveyden turvaamiseksi, on tärkeää huolehtia ja rasvata prosessit kuntoon taloudellisesta tilanteesta huolimatta - tai kenties juuri sen vuoksi! 
Viimeistään tänä koronakeväänä olemme joutuneet huomaamaan, miten tärkeää on huolehtia siitä, että PROSESSI toimii. Huoltovarmuuskeskuksen (ketään syyttämättä!) tietokatkokset ja huonot päätökset näyttivät karusti sen, mitä tapahtuu, jos koko ketjua ei huolleta ja tiedonkulusta huolehdista. Olemmekin ottamassa opiksi siitä, että tulevaisuudessa koko toimintaketjusta huolehditaan, ihan viimeiseen pisteeseen saakka eli jopa siihen, että joku kävelee testaamaan maskeja, venyttelee kuminauhoja ja tsekkaa tuotteita. Emme varmasti enää sotessa ota mitään itsestään selvyytenä (esim. globaalit markkinat), vaan kunnioitamme ja huollamme omien toimintojemme sekä palvelujemme palveluprosessit kuntoon." 

- Tarja Ahonen


LÄHETÄ VIESTIÄ, KERRO AJATUKSISTASI, EHDOTA YHTEISTYÖTÄ, TILAA TUOTTEITA:


TÄMÄN SIVUN MATERIAALEJA SAA VAPAASTI KOPIOIDA, JAKAA JA TALLENTAA OMAAN TAI TYÖRYHMÄNSÄ KÄYTTÖÖN TAI ESITTÄÄ NIITÄ ESIMERKIKSI MUUN OPETUKSEN YHTEYDESSÄ (ESIM. YLÄKOULUT, AMMATTIKOULUT) TEKIJÄ, PALVELUMUOTOILU SOTE™ /©TARJA AHONEN, MAINITEN. MIKÄLI HALUAT MATERIAALEJA LIIKETOIMINTASI OSAKSI, OTA YHTEYTTÄ JA SOVITAAN ASIASTA ERIKSEEN. 

©TARJA AHONEN 2020 PIDÄTTÄÄ OIKEUDEN KAIKKIIN WWW.PALVELUMUOTOILUSOTE.FI -SIVUSTOLLA OLEVIIN MATERIAALEIHIN JA TIETOIHIN. OTA YHTEYS YLLÄOLEVALLA LOMAKKEELLA TAI: MUUTOKSENVOIMA@GMAIL.COM, 040-5940114.